مقاله مدیریت MIS

MIS management article

دانلود مقاله مدیریت MIS

فصل اول
‏(کلیات موضوع ‏MIS‏)‏
‏(دیباچه)‏
در اداره سازمانهای بزرگ امروزی عمل تصمیم گیری به قدری مهم است ‏که برخی از محققان دانش مدیریت، سازمان را شکه تصمیم و مدیریت را ‏علم تصمیم گیری تعریف کرده اند. بی شک، امروزه با توسعه سازمانها و ‏گسترش وظائف و مسئولیتهای مدیریت، تصمیمات مدیر باید همواره بر پایه ‏بررسیهای فنی و آمار و اطلاعات صحیح و بر طبق اصول و روشهای خاص ‏علمی استوار شود. جریان عملیات و فعالیتهای آتی سازمان، نیل به هدفهای ‏مطلوب در برنامه های کوتاه مدت و دراز مدت، موفقیت و بهبود عملیات که ‏با صرف منابع انسانی و مادی همراه است، مستقیماً به نحوه اتخاذ تصمیم ‏مدیران وابسته است. لازم است که تصمیمات با تقبل حداقل اتلاف و ضایعات ‏در منابع انسانی و مادی در جهت نیل به هدفهای مورد نظر اتخاذ شود.‏
اهمیت اطلاعات در فرایند تصمیم گیری بر هیچ صاحب نظری پوشیده نیست. ‏اطلاعات از منابع حیاتنی سازمان بوده و هر قدر سازمانی از لحاظ اطلاعات ‏غنی تر باشد، تصمیمات صحیحتری در آن اتخاذ خواهد شد.‏
به بیان ساده، تصمیم گیری یعنی انتخاب راه کار مناسب و مطلوب، از میان ‏راه های کار مختلف برای حصول مقصودی معین.‏
این انتخاب بر مبنای قضاوت و اعتقادات شخصی و برآوردهای ذهنی با ‏کمک اطلاعات عینی و واقعیتهایی که ممکن است در دسترس تصمیم‌گیرندگان ‏و اداره کنندگان باشد، صورت می گیرد. در صورت فقدان یا محدودیت ‏اطلاعات و آمار برای حل مشکل یا مسئله مورد نظر یا نیل به هدف مطلوب، ‏محققاً تصمیم گیری صحیح و منطقی نیست؛ و هرقدر اطلاعات در باره راه ‏کارها ناقص تر باشد، درجه عدم اطمینان نسبت به تصمیمی که اتخاذ می ‏شود، بالاتر خواهد رفت. پس بدین ترتیب خواهیم دید که ارتباطات و نقل و ‏انتقال اطلاعات در یک سازمان از جمله مبرم ترین وظائف در کار مدیران ‏است. ضمناً اطلاعات زیربنای تصمیم گیریها و برنامه ریزیها و کنترل صحیح ‏و کامل توسط مدیر است.‏

‏«شکل گیری سیستم های اطلاعات مدیریت»‏
در گذشته نه چندان دور، غالب سیستم های پرداخت حقوق و دستمزد، ‏سیستم های پردازش داده ها بودند که به کمک آنها فقط لیست و فیش حقوق ‏تهیه می شد و حداکثر می توانستند کسورات را محاسبه نموده و جمع ‏دریافتی سالانه را بنویسند. اما مدیران کم کم برای کسب اطلاعات بیشتر در ‏مورد کارمندان خود درخواستهایی مطرح نمودند، درنتیجه سیستم های ‏پردازش داده های حقوق و دستمزد، تبدیل به سیستم اطلاعات مدیریت منابع ‏انسانی گردید. با سیستنم اطلاعات مدیریت منابع انسانی می توان یک سری ‏پیش بینی ها و محاسبات انجام داد، مانند بررسی پرداخت دستمزد بین ‏گروههای مختلف کاری، استفاده بهتر از تخصص های موجود و ارائه ‏اطلاعاتی که در تمام سطوح مدیریت مورد نیاز می باشد.‏
نکته ای که قابل توجه می باشد آن است که معمولاً مدیران شرکتهای تولیدی ‏بدون شناخت دقیق از محصول، هزینه تولید و وضعیت و شرایط بازار هرگز ‏حاضر به ایجاد یک خط جدید نیستند، اما همین مدیران خیلی راحت میلیونها ‏تومان صرف پیاده سازی سیستم های اطلاعات مدیریت می کنند بدون آنکه ‏شناخت دقیقی از اهداف، حدود و کاربرد آن داشته باشند. همین امر غالباً ‏منجر به پیاده سازی و اجرای سیستم هایی می شود که با مشکلات بسیار ‏همراه می باشد.‏
بروز این مشکلات ایجاب می کند که مدیران یک شناخت اجمالی از سیستم ‏های اطلاعات مدیریت داشته باشند. هدف سیستم های اطلاعات مدیریت ‏نأمین نیازهای اطلاعاتی کلیه مدیران سازمان و یا واحدهایی از سازمان می ‏باشد. این واحدها ممکن است بر اساس زمینه های عملیاتی سازمان باشد یا ‏بر اساس سطوح مدیریت.‏
سیستم اطلاعات مدیریت گزارشاتی را به صورت نمودار یا جدول در اختیار ‏کاربرتن مربوطه قرار می دهد. عوامل انسانی همواره برای عملکرد سیستم ‏های اطلاعاتی، بسیار مهم بوده اند اما مدیران و کارشناسان اطلاعاتی می ‏توانند برنامه هایی طراحی نمایند که آثار منفی عوامل انسانی را به نتایج ‏مثبت تبدیل نمایند.‏

Mis‏ چیست؟
تا نیمه دهه ۱۹۶۰ غالب شرکتهای بزرگ علیرغم همه مشکلات موفق به ‏اجرای اولین سیستم های کامپیوتری خود شده بودند. کار این شرکت ها با ‏حجم زیاید از داده ها که در اختیار داشتند بسیار مشکل بود و تلاش زیادی ‏بود تا این داده ها را به شکلی تبدیل نمایند که برای کامپیوتر قابل قبول باشد. ‏ادبیات کامپیوتر در سازمانها محدود بود به عده ای کارشناس اطلاعاتی، این ‏کارشناسان نیز هیچگونه تجربه واقعی برای هدایت اجرای مراجل چرخه ‏حیات سیستم نداشتند و لذا پیشرفت در این زمینه به تدریج و در اثر سعی و ‏خطا بوجود آمد.‏
سازمانها در آن دوران سخت یک هدف داشتند و آن این بود که در اجرای ‏وظائف پردازش داده ها از کامپیوتر دقیقاً همانگونه استفاده می کنند که ‏ماشین های پانچ کارت آنرا داشتند. امور سیستم های اطلاعات حسابداری ‏خوب تعریف می شد و روی ادارات حسابداری سازمان تأثیر می گذاشت و ‏اصولاً اجرای کامپیوتر به معنای تبدیل امور جاری به شکل کامپیوتری بود.‏

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 66