دانلود مقاله روانشناسی یادگیری

دانلود مقاله روانشناسی یادگیری

مقدمه : ‏
یادگیری تغییر نسبتا دایمی در رفتار است که در نتیجه تمرین حاصل شده است. ‏تغییراتی‎ ‎در رفتار که حاصل‌اش (و نه تمرین) ، با شرایط موقت جاندار (مثل ‏خستگی یا حالات ناشی‎ ‎از مصرف برخی داروها) باشند مشمول این تعریف ‏نمی‌شود
نقش یادگیری در همه صحنه‌های زندگی نمایان است. یادگیری نه‎ ‎تنها در ‏آموختن خاص مطالب درسی ، بلکه در‎ ‎رشد هیجانی‎ ‎،‎ ‎تعامل اجتماعی‎ ‎و حتی‎ ‎رشد شخصیت‎ ‎نیز دخالت دارد. مثلا یاد‎ ‎می‌گیریم از چه چیزی بترسیم، چه چیز ‏را دوست بداریم. چگونه مودبانه رفتار کنیم و‎ ‎چگونه صمیمیت نشان دهیم‎

. ‎
انواع یادگیری‎
از چهار نوع یادگیری مشخص می‌توان گفتگو کرد. این چهار گروه‎ ‎شامل‎ ‎خوگیری‎ ‎،‎ ‎شرطی سازی کلاسیک‎ ‎،‎ ‎شرطی سازی عامل‎ ‎و‎ ‎یادگیری پیچیده‎ ‎است که هر کدام را بطور‎ ‎مختصر توضیح می‌دهیم‎

. ‎
خوگیری‎
خوگیری ساده ترین نوع یادگیری است و آن عبارت از نادیده گرفتن‎ ‎محرکی ‏است که با آن مانوس شده‌ایم، یا پیامد مهمی برای ما ندارد. به عنوان مثال ما‎ ‎به ‏صدای تیک تک ساعت عادت کرده‌ایم لذا یاد گرفتن اینکه صدای تیک تاک ‏ساعت تازه‌ای‎ ‎را نشنویم نمونه‌ای از خوگیری است‎

. ‎
شرطی سازی کلاسیک‎ ‎
شرطی سازی کلاسیک یعنی پیوند دادن دو محرک در اثر‎ ‎مجاورت. پس از آن ‏که محرک خنثی (محرک شرطی) چند بار با محرک غیر خنثی (محرک غیر‎ ‎شرطی) ، محرکی که بطور طبیعی و ثابت پاسخی ایجاد می‌کند، همراه شد، از ‏خنثی بودن‎ ‎ساقط می‌شود و می‌تواند به تنهایی همان پاسخ را ایجاد کند. مثلا ‏نوزاد یاد می‌گیرد‎ ‎که دیدن پستان مادر ، چشیدن شیر را در پی دارد‎

. ‎
شرطی سازی عامل‎ ‎
طبق‎ ‎نظریه شرطی شدن عامل‎ ‎، ارگانیسم یاد می‌گیرد‎ ‎که رفتار تقویت شده را ‏تکرار کند. اولین پاسخهای درست با کوشش و خطایی تصادفی یا با‎ ‎راهنمایی ‏فیزیکی یا کلامی حاصل می‌شود. رفتارهای تقویت شده ، با فراوانی بیشتر ظاهر‎ ‎می‌شوند. مثلا کودک می‌آموزد که کتک زدن خواهر یا برادر سرزنش والدین را ‏به دنبال‎ ‎دارد‎

. ‎
یادگیری پیچیده‎ ‎
این نوع یادگیری متضمن چیزی بیش از تشکیل پیوندها است‎. ‎مثلا بکار گیری ‏راهبرد معینی برای حل یک مسئله یا طراحی یک نقشه ذهنی از محیط خود‎. ‎
اساس عصبی یاد گیران‎ ‎
پژوهشگران عقیده دارند که‎ ‎اساس عصبی یادگیری‎ ‎را باید در تغییرات‎ ‎ساختاری‎ ‎دستگاه‎ ‎عصبی‎ ‎جستجو کرد و به همین سبب بیش از پیش به بررسی این تغییرات ‏در سطح پیوندهای‎ ‎عصبی پرداخته‌اند

هیلگاد‎ ‎روانشناس آمریکایی در یک تعریف جامع یادگیری را اینگونه تعریف‎ ‎می‌کند: ” یادگیری یعنی؛ تغییر نسبتا پایدار در رفتار که بر اثر تجربه در‎ ‎توانایی‌های بالقوه فرد بوجود می‌آید‎.”‎

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 102