دانلود مقاله ایمنی صنعتی

دانلود مقاله ایمنی صنعتی

ایمنی صنعتی ، نیاز امروز، پشتوانه ی فردا
بخش اول
‏ ۱- مهندسی صنایع چیست؟
‏ ‏v‏ مهندسی صنایع عبارتست از کاربرد اصول و تکنیکهایی ‏به منظور بهبود، طراحی و نصب سیستمها – نظیر نیروی ‏انسانی، مواد، اطلاعات، انرژی و تجهیزات- برای فراهم ‏آوردن امکان تولید کالاها و ارائه خدمات بشکل کارا و ‏مطلوب. ‏
‏ ‏v‏ فعالیتهای مهندسی صنایع همانند پلی است که ارتباط ‏بین اهداف مدیریت و عملکرد عملیاتی سازمان را ایجاد ‏مینماید. ‏
‏ ‏vمهندسی صنایع تنها رشته مهندسی است که عامل انسان، ‏یکی از مولفه های اصلی سیستمهای مورد مطالعه آن را ‏تشکیل میدهد. در نتیجه مهندسان صنایع در تیمهای میان ‏رشته ای برای امور برنامه ریزی، نصب و کنترل و بهبود ‏فعالیتهای موسسات به خدمت گرفته میشوند.‏
‏ ‏v‏ مهندسین صنایع، بستر لازم برای تعامل تخصصهای ‏مختلف و کار گروهی را به بهترین وجه ایجاد نموده که در ‏نتیجه امور طرح، برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر عملکرد ‏نظامهای تولیدی خدماتی بشکل منسجمتر انجام میشود و در ‏نهایت انسجام امور به بهبود مستمر در جهت سهولت کارها، ‏راحتی کارکنان، کاهش هزینه ها، ارتقاء کیفیت و جلب ‏رضایت مشتریان منجر میشود.‏
‏۲- اهمیت مهندسی صنایع
با توجه به تحولات اقتصاد جهانی، قدرت رقابت، شرط اساسی ‏مؤفقیت در کسب و کار نوین محسوب میشود که این قدرت ‏رقابتی به استفاده بهینه از منابع در دسترس –شامل ‏مواد، منابع انسانی، ماشین آلات، منابع اطلاعاتی و منابع ‏مالی- وابسته است. در کنار این مسایل توجه به نو ‏آوریها و ارتقاء کیفی محصولات و خدمات که از طریق تلاش ‏برای یافتن طرحهای بهبود یافته و همچنین تحول در ‏فرآیند کسب و کار نیز، بقاء و رشد مؤسسات را در پی ‏خواهد داشت. در نتیجه مهندسی صنایع، ابزار لازم برای ‏حصول اهداف سازمانی را بطور فراگیر و سیستماتیک فراهم ‏می آورد و این نشانگر نقش و اهمیت بالای مهندسی صنایع ‏بعنوان موتور محرّک حرکت سازمانهای امروزی است. ‏
‏۳- ابعاد محوری مورد انتظار از مهندسین صنایع
‏ ۱٫ مهارت‌ها و فنون مهندسی صنایع را که نقشی حیاتی در ‏هر فرآیند بازسازی اقتصاد و اجتماعی دارد، به خدمت ‏گیرد.‏
‏۲٫ طیف قابل ملاحظه‌ای از بهبود در بهره‌گیری از منابع ‏مالی، انسانی، زمانی و معنوی در دسترس را با استفاده ‏از ابزارهای علمی مدل‌سازی و شبیه‌سازی، تحقق دهد.‏
‏۳٫ توانایی تدارک سطح هرچه بالاتری از رضایت از خدمات ‏را برای مشتریان در حرفه‌های گوناگون ایجاد کند.‏
‏۴٫ تغییر در میزان راندمان فعالیت‌های در حال انجام در ‏سطح کارگاه‌های اجرایی گوناگون را پدید آورد.‏
‏۵٫ بهبود در شرایط عرضه خدمات و ایجاد رفاه بیشتر را ‏با ایجاد ارزش افزوده در فعالیت‌ها و رفع تنگناها و ‏نارسایی‌ها ایجاد کند.‏
‏۶٫ بهره‌گیری از فنون بسیار مقدماتی اندازه‌گیری کار و ‏زمان و روش‌سنجی تا گونه‌های بسیار پیشرفته و مدرن ‏مدیریتی توسط کارکنان مدیریت در سطوح مختلف را در ‏دستور کار خود داشته باشد.‏

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 20