بررسی عوامل موفقیت پروژه‌های برنامه نویسی موبایل

بررسی عوامل موفقیت پروژه‌های برنامه نویسی موبایل

بررسی عوامل موفقیت پروژه‌های برنامه نویسی موبایل

چکیده
پژوهش حاضر به دنبال شناخت و تبیین عوامل حیاتی موفقیت تیم‌ها و شرکت­ها در پروژه­های برنامه­نویسی موبایل است. از این رو سوال اصلی  پژوهش این است که: عمده­ترین عوامل حیاتی موفقیت در پروژه‌های برنامه نویسی موبایل کدامند؟ این پژوهش از نوع کیفی است و از روش تحلیل محتوای استفاده شده است.
دراین روش با مهندسان و توسعه دهندگان برنامه‌های کاربردی مصاحبه انجام شد. در مدل اولیه با توجه به پژوهش­های قبلی 9 عامل از عوامل حیاتی موفقیت کشف و با توجه به روش تحقیق از 14 نفر از افراد خبره حوزه اپلیکیشن مصاحبه به عمل آمد که پس از بررسی و تحلیل مصاحبه‌ها 9 عامل به 12 عامل حیاتی تغییر و اصلاح شد. این 12 عامل شامل تجربه مشتری، استراتژی و مدیریت پروژه، پشتیبانی و ارتقا، مدل کسب­کار، برنامه ربزی و هدف گذاری، مالی و بودجه بندی، بازاریابی ­و نیاز مشتریان، زیرساخت، مسائل فنی و طراحی، عوامل زمینه­ای،کار تیمی و مسائل نیروی انسانی  هستند.

مقدمه
همزمان با پیدایش اولین کامپیوتر همواره بشر به دنبال استفاده بهینه از این سیستم نوظهور بود (توربان و همکاران، 1386، صص 988). اما این دستگاهها با وجود تغییر در تکنولوژی بدون نرم افزار فاقد استفاده بودند. با تولید سیستم عامل[1] توسط شرکتهای بزرگ مانند IBM[2]، اپل مکینتاش[3] و… کار کردن با کامپیوترها آسان شد و بعنوان یک رابط کاربر با کامپیوتر محسوب می­شدند. با تولید ویندوز توسط مایکروسافت [4] که شاید انقلابی در کامپیوترها بوجود آمد و استفاده از کامپیوتر تقریبا همگانی گردید دیگر کامپیوتر از شکل یک دستگاهی که منحصر به افراد خاصی بود خارج شد و تقریبا هم اکنون کمتر خانه ای یافت می­شود که این دستگاه در آن یافت نشود.

در حوزه مهندسی نرم افزار، بعد از سیستم عامل که بعنوان یک رابط، کار را برای کاربر سهل می­کند برنامه کاربردی (اپلیکیشن) از اهمیت و جایگاه ویژه­ای برخوردار است زیرا کاربران به توجه به کار، رشته و علاقه ای که دارند با این برنامه‌ها سروکار دارند. این برنامه از بازیهای رایانه ای گرفته تا برنامه‌های محاسبات سخت و… را دربرمی­گیرد. با روی کار آمدن لپ تاپ‌ها و استفاده از این دستگاهها به دلیل راحتی و قابلیت PC[5]‌ها به سرعت در میان جامعه رشد پیدا کردند. با ورود دستگاه‌های تلفن همراه و تبدیل آنها به گوشی‌های هوشمند[6] و وجود سیستم عامل بر روی آنها برنامه‌های کاربردی به سمت موبایل گرایش پیدا کرد. بدنبال این پیشرفت و فراگیری آن در جامعه برنامه‌های کاربردی به سمت این دستگاهها سوق پیدا کرده و امروزه افراد بیشتر تمایل دارند که برنامه‌های کاربردی بر روی موبایل و در دسترس آنها باشد. حتی سازمانها و شرکتهای تجاری نیز به این سمت (استفاده از برنامه‌های کاربردی بر روی موبایل) سوق پیدا کرده­اند.

بیان مسأله
رشد و فراگیر شدن پلتفرم‌های همراه در بین افراد و شرکتها باعث شده است تا جذابیتهای فراوانی برای ایجاد و توسعه برنامه‌های کاربردی و اپلیکیشن‌ها در بین توسعه دهندگان نرم افزار ایجاد شود. هم اکنون برنامه نویسان متعددی در سراسر دنیا به صورت انفرادی و یا تیمی در حال نگارش برنامه‌ها و توسعه محصولات نرم افزاری خود هستند. به دلیل راحتی دسترسی به بازار و بکر بودن آن رشد و جهش فوق العاده ای در این حوزه از فناوری اتفاق افتاده است.

با توجه به این رشد بازار هم اکنون تیم‌ها و شرکتهای متعددی در کشور به صورت تخصصی به امر توسعه نرم افزارها و برنامه‌های کاربردی مشغول هستند. برخی از این تیم‌ها و شرکتها توانسته­اند بازار بسیار خوبی را برای خود ایجاد کرده و حتی برخی از آنها تا چند صد هزار مشتری
و….

فهرست مطالب
1. فصل اول کلیات پژوهش    1
1-1.مقدمه  2
1-2.بیان مسأله  3
1-3. ضرورت و اهمیت تحقیق   4
1-4. اهداف تحقیق   4
1-5. سوالات تحقیق   5
1-6. تعریف مفهومی واژگان   5
2.فصل دوم  بررسی ادبیات پژوهش    7
2-1. مقدمه  8
2-2.     پروژه‌های فناوری اطلاعات    8
2-2-1. انواع پروژه‌های فناوری اطلاعات از لحاظ موقعیت    9
2-2-2. عوامل موثر بر موفقیت پروژههای فناوری اطلاعات    10
2-2-3. عوامل موثر بر شکست پروژههای فناوری اطلاعات    12
2-2-4. روش‌های ارتقاء عملکرد پروژهها 16
2-3.     مفاهیم مدیریت پروژه‌های نرم افزاری   18
2-3-1. قالب مدیریت پروژه‌های نرم افزاری   18
2-4.     جایگاه نیروی انسانی در توسعه نرم افزار  21
2-4-1. عوامل دست اندرکار  22
2-4-2. رهبران گروه  23
2-4-3. تیم نرم افزاری   24
2-4-4. مشکلات ارتباطی و هماهنگی   27
2-5.     محصول   28
2-5-1. شرح نرم افزار  28
2-5-2. تجزیه مساله  29
2-6.     فرایند   29
2-6-1. شکست پروژه  30
2-7.     مدل تحقیق   32
3          فصل سوم روش پژوهش    34
3-1.     مقدمه  35
3-2.     طرح پژوهش    35
3-3.     مراحل انجام پژوهش    36
3-4.     مطالعه کیفی از طریق تحلیل مصاحبه  37
3-5.     مشارکت‌کنندگان در پژوهش    38
3-5-1. جامعه مشارکت‌کنندگان پژوهش    38
3-5-2. انتخاب مشارکت‌کنندگان پژوهش    39
3-6.     روش تجزیه‌وتحلیل اطلاعات    41
4          فصل چهارم  تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش    42
4-1.     مقدمه  43
4-2.     یافته‌های حاصل از کدگذاری و طبقه بندی داده‌های مصاحبه  43
4-3.     شرح مولفه‌های استخراج شده از مصاحبه ها 46
4-3-1. تجربه مشتری   46
4-3-2. مدیریت استرتژیک    48
4-3-3. پشتیبانی و ارتقا 51
4-3-4. مدل کسب و کار  53
4-3-5. برنامه ریزی و هدف گذاری   56
4-3-6. مالی و بودجه بندی   58
4-3-7. بازاریابی و نیاز مشتریان   60
4-3-8. زیرساخت    63
4-3-9. مسائل فنی و طراحی   65
4-3-10.           عوامل زمینهای   67
4-3-11.           کارتیمی   70
4-3-12.           مسائل نیروی انسانی   73
5          فصل پنجم  نتیجه‌گیری و پیشنهادهای پژوهش    75
5-1.     مدل اولیه و مدل برآمده از تحقیق حاضر  76
5-2.     نتیجه‌گیری   79
5-2-1. تجربه مشتری به عنوان مقوله محوری بیرونی   79
5-2-2. کار تیمی به عنوان مقوله محوری درونی   80
5-2-3. عوامل زمینه ای موفقیت    81
5-3.     پیشنهاد برای پژوهش‌های بعدی   81
5-4. محدودیت‌های پژوهش    82
6 فهرست منابع   84
7 پیوست ها 89
7-1. نمونه‌ای از محیط نرم‌افزار MAXQDA   89
7-2. سؤالات مصاحبه تحقیق   90

فهرست جدول‌ها
جدول ‏2‑1 عوامل حیاتی موفقیت پروژه‌های  نرم افزار در ادبیات تحقیق   33
جدول ‏3‑1 مشخصات مشارکت‌کنندگان   40
جدول ‏4‑1 ابعاد مدل حاصل از یافته­‌های پژوهش و مقولات زیرمجموعه آن‌ها 43
جدول ‏4‑2 دسته‌های مفهومی تشکیل دهنده مقوله تجربه مشتری   46
جدول ‏4‑3 دسته‌های مفهومی تشکیل دهنده مقوله تجربه مشتری   49
جدول ‏4‑4 دسته‌های مفهومی تشکیل دهنده مقوله تجربه مشتری   52
جدول ‏4‑5: دسته‌های مفهومی تشکیل دهنده مقوله مدل کسب و کار  54
جدول ‏4‑6 دسته‌های مفهومی تشکیل دهنده مقوله برنامه ریزی و هدف گذاری   56
جدول ‏4‑7 دسته‌های مفهومی تشکیل دهنده مقوله برنامه ریزی و هدف گذاری   58
جدول ‏4‑8 دسته‌های مفهومی تشکیل دهنده مقوله بازاریابی و نیاز مشتریان   60
جدول ‏4‑9 دسته‌های مفهومی تشکیل دهنده زیرساخت    63
جدول ‏4‑10 دسته‌های مفهومی تشکیل دهنده مسائل فنی و طراحی   65
جدول ‏4‑11 دسته‌های مفهومی تشکیل دهنده مسائل عوامل زمینه ای   67
جدول ‏4‑12 دسته‌های مفهومی تشکیل دهنده کار تیمی   70
جدول ‏4‑13 دسته‌های مفهومی تشکیل دهنده مسائل نیروی انسانی   73

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 105