مقاله موتورهای الکتریکی و مفصل ها

Electric motors and joints article

دانلود مقاله موتورهای الکتریکی و مفصل ها

مقدمه‎
یک موتور الکتریکی ،‎ ‎الکتریسیته‎ ‎را به حرکت مکانیکی تبدیل می‌کند. عمل عکس آن که ‏تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیته‎ ‎است، توسط‎ ‎ژنراتور‎ ‎انجام می‌شود. این دو وسیله ‏بجز در‎ ‎عملکرد ، مشابه یکدیگر هستند. اکثر موتورهای الکتریکی توسط‎ ‎الکترومغناطیس‎ ‎کار می‌کنند، اما موتورهایی که بر اساس پدیده‌های دیگری نظیر نیروی الکتروستاتیک و‎ ‎اثر ‏پیزوالکتریک‎ ‎کار می‌کنند، هم وجود‎ ‎دارند‎.

ساختار ماشینهای الکتریکی ‏
ماشینهای الکتریکی از دو بخش اساسی تشکیل شده اند:‏
‏ الف)قسمت متحرک ودوار به نام رتور
‏ ب) قسمت ساکن به نام استاتور
‏ بین این دو قسمت ،شکاف هوایی وجود دارد .‏
استاتو و رتور از مواد فرومغناطیسی ساخته می‌شوند تا چگالی شار بیشتر گردد و در نتیجه ‏اندازه و حجم ماشین کمتر شود.‏
نکته: اگر شار در رتور و استاتور متغیر با زمان باشد ،هسته اهنی لایه‌به‌لایه ساخته می‌شود تا ‏جریان گردابی کاهش یابد.‏
در بسیاری از ماشینها محیط داخلی استاتور و محیط بیرونی رتور حاوی شیارهای متعددی ‏است که داخل آنها هادی‌ها جاسازی میشوند، این هادیها بهم وصل می شوند و سیم پیچی ‏حاصل می شود.به سیم پیچی هایی که در آنها ولتاژ القا می شود ،سیم پیچی آرمیچر اطلاق ‏می گردد. به سیم پیچ هایسی که ار آنها جریان میگذرد تا میدان مغناطیسی و شار اصلی را ‏پدید آورند، سیم پیچ تحریک یا سیم پیچ میدان گفته می شود.‏
سیم پیچ آرمیچر تامین کننده تمام قدرتی است که تبدیل شده و یا انتقال می یابد. قدرت ‏نامی سیم پیچ آرمیچر،‌هم در ماشین های ‏DC ‎و هم در ماشین های ‏AC ‎فقط با جریان ‏متناوب کارمی کند.‏
ایده کلی این است که وقتی که یک ماده حامل جریان الکتریسیته تحت اثر‎ ‎یک‎ ‎میدان ‏مغناطیسی‎ ‎قرار می‌گیرد، نیرویی بر روی‎ ‎آن ماده از سوی میدان اعمال می‌شود. در یک ‏موتور استوانه‌ای ،‎ ‎روتور‎ ‎به علت‎ ‎گشتاوری که ناشی از نیرویی است که به فاصله‌ای معین ‏از محور روتور به روتور اعمال‎ ‎می‌شود، می‌گردد‎.

اغلب موتورهای الکتریکی دوارند، اما‎ ‎موتور خطی هم وجود دارند. در یک موتور دوار ‏بخش متحرک (که معمولاً درون موتور است‎) ‎روتور و بخش ثابت‎ ‎استاتور‎ ‎خوانده ‏می‌شود. موتور شامل‎ ‎آهنرباهای‎ ‎الکتریکی‎ ‎است که روی یک قاب سیم پیچی شده است. ‏گر چه این قاب اغلب‎ ‎آرمیچر‎ ‎خوانده می‌شود، اما این واژه عموماً‎ ‎به غلط بکار برده ‏می‌شود. در واقع آرمیچر آن بخش از موتور است که به آن ولتاژ ورودی‎ ‎اعمال می‌شود یا ‏آن بخش از ژنراتور است که در آن ولتاژ خروجی ایجاد می‌شود. با توجه‎ ‎به طراحی ماشین ‏، هر کدام از بخشهای روتور یا استاتور می‌توانند به عنوان آرمیچر‎ ‎باشند. برای ساختن ‏موتورهایی بسیار ساده کیتهایی را در مدارس استفاده می‌کنند‎. ‎

فهرست مطالب :‏
عنوان : ‏صفحه :‏
مقدمه ‏ ‏ ۱‏
ساختار ماشینهای الکتریکی ‏ ۱‏
انواع موتور های الکتریکی ‏ ۲‏
موتورهای ‏AC‏‌ ‏ ‏ ۵‏
موتورهای پله ای ‏ ‏ ۷‏
نحوه حرکت موتورهای الکتریکی ‏ ۱۰‏
موتورهای خطی ‏ ‏ ۱۱‏
انواع ژنراتورهای ‏DC‏‌‏ ‏۱۳‏
انواع مفصل ها ‏ ‏ ۱۶‏
منابع ‏ ‏۲۵ ‏

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 25